Szukaj
Close this search box.

Nowa struktura JPK_FA

02Hogart_JPK

Od 1 lipca 2018 r. wszyscy podatnicy, którzy prowadzą księgi podatkowe i wytwarzają dowody księgowe w formie elektronicznej, przekazują struktury na żądanie organów podatkowych. Od 1 lipca 2019 r. stara struktura JPK_FA zastąpiona została nową wersją – JPK_FA(2).

JPK – czyli Jednolity Plik Kontrolny – to zbiór danych zawierających informacje o operacjach gospodarczych dokonywanych we wskazanym okresie. Plik posiada określony układ oraz schemat, który pozwala na jego przetwarzanie. JPK na żądanie uwzględnia między innymi strukturę faktury VAT określaną skrótem JPK_FA. Nowa wersja wspomnianej struktury – czyli plik JPK_FA(2) – obowiązuje od 1 lipca 2019 r.

Struktura JPK_FA(2) uwzględnia szczegółowe dane z faktur VAT. Wśród dokumentów raportowanych w JPK_FA wymienić należy między innymi:

  • Faktury VAT
  • Faktury VAT korygujące
  • Faktury VAT dokumentujące otrzymanie należności
  • Faktury wystawione na podstawie przepisów wydanych na podstawie upoważnienia zawartego w art.106o ustawy o VAT, tj. w rozporządzeniu ministra finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (DzU z 2013 r., poz. 1485).

Struktura JPK_FA podzielona jest na następujące sekcje:

  1. Nagłówek — dane dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego (cel złożenia, okres, którego dotyczy),
  2. Podmiot1 — dane identyfikujące podmiot przekazujący JPK (NIP, REGON, nazwę podmiotu oraz dane adresowe),
  3. Faktura — dane syntetyczne dotyczące danej faktury,
  4. FakturaCtrl — sumy kontrolne dla danych syntetycznych faktur z sekcji Faktura,
  5. StawkiPodatku — informacje dotyczące stosowanych stawek,
  6. FakturaWiersz — dane analityczne z poziomu pojedynczego wiersza faktury,
  7. FakturaWierszCtrl — sumy kontrolne dla danych analitycznych poszczególnych wierszy faktur z sekcji FakturaWiersz.

Zmiany, jakich dokonano w nowej wersji opisane zostały w broszurze Ministerstwa Finansów. Wśród najistotniejszych wymienić należy:

  • Usunięcie oznaczenia „POZ – pozostałe” znajdującego się w polu RodzajFaktury
  • Zmianę w opisie struktury w polu „WariantFormularza” – Wariant formularza na wypadek pojawienia się nowego wariantu – aktualnie „2”
  • Zmianę podstawy prawnej (znajdującej w opisie struktury) dla pozycji faktura na „Na podstawie art.106 a-q ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm./”
  • Dodanie oznaczenia „Faktura końcowa”
  • Zmianę w opisie struktury w polu „CelZlozenia” – Pole zawiera atrybut: 1 – złożenie po raz pierwszy
  • Zmianę w opisach struktury P3B – Adres nabywcy. Pole opcjonalne dla przypadków określonych w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy oraz w § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. 2013 r., poz. 1485)
  • Zmianę pola „OkresFaKorygowanej” (zmiana z wymagalnego na opcjonalny)
  • W polu P_12 listę stawek uzupełniono o elementy „4” – stawka 4%, „np” – niepodlegające opodatkowaniu, „oo”– odwrotne obciążenie. Ponadto wprowadzono nową treść opisu „Stawka podatku. Pole opcjonalne dla przypadków określonych w art. 106e ust.2 i 3 ustawy (gdy przynajmniej jedno z pól P_106E_2 i P_106E_3 przyjmuje wartość ‚true’), a także art. 106e ust.4 pkt 3 i ust. 5 pkt 3 ustawy”.