
Obligatoryjny mechanizm split payment obejmuje płatności dotyczące faktur dokumentujących transakcje, których:
- jednorazowa wartość – bez względu na liczbę wynikających z niej płatności – przekraczać będzie kwotę 15 000 zł lub równowartość w/w kwoty w obcej walucie
- przedmiotem są towary i usługi zawarte w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.
W przypadku, gdy zobowiązany do zastosowania metody podzielonej płatności podatnik, nie zastosuje jej, zostanie na niego nałożona sankcja w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku na fakturze, której dotyczy płatność.
Należy zwrócić uwagę, iż transakcje objęte split payment to min.: części i akcesoria do pojazdów silnikowych, węgiel i produkty węglowe, maszyny i urządzenia elektryczne, ich części i akcesoria. To powoduje, że niemalże każdą firmę będzie dotyczyć Split payment (metoda podzielonej płatności)
Hogart od 27 lat rozwija system do generowania płatności, który jest zintegrowany ze wszystkimi bankami w Polsce. Jest gotowym rozwiązaniem i wdrożonym u dziesiątków Naszych klientów. System może działać z każdym systemem ERP, SAP, Oracle, IFS itp. Do grona naszych klientów należą:
Korzyści ze stosowania split payment
Zarówno w modelu dobrowolnym, jak i obowiązkowym możliwe będzie opłacanie z rachunku VAT, nie tylko VAT-u – dziś tylko VAT – ale także innych należności wobec urzędów, czyli podatków dochodowych, akcyzy, cła oraz składek ZUS.
Powyżej wspomniane zmiany są odpowiedzią na zgłaszane przez podatników pogarszanie się ich płynności finansowej w związku z niepełną dostępnością środków zgromadzonych na rachunku VAT dedykowanym split payment. Co ważne, możliwe jest stosowanie mechanizmu podzielonej płatności do zaliczek wnoszonych przed wystawieniem faktury.
Split payment przesłanką dochowania należytej staranności
Wyłączenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy w ramach podatku VAT jest możliwe w przypadku uiszczenia zapłaty za transakcję z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności.
Wpływ na systemy informatyczne
Każda firma używająca systemów elektronicznej wymiany danych z bankami(wysyłająca płatności za zobowiązania i otrzymująca płatności za należności), musiwprowadzić w systemach informatycznych stosowne zmiany. Przed wprowadzeniem split payment przelewy idą paczkami, sumowane w kwotach brutto i księgowo są alokowane na kontach należności. Po wprowadzeniu split payment płatności muszą być dokonywane w wartościach netto i VAT oddzielnie i podobnie księgowane. To wymusza zmiany w systemach elektronicznej bankowości. Zachęcamy do kontaktu w celu ustalenia szczegółów prac niezbędnych do przeprowadzenia, celem implementacji niezbędnych dostosowań.
Wpływ na płynność finansową podatnika
Wstrzymanie środków finansowych z tytułu VAT na kontach bankowych może spowodować przejściowe zatory finansowe. Żeby tego uniknąć należy dokonać analizy finansowej struktury przychodów i płatności. Hogart wraz z firmą audytorską BDO Sp z o.o. lub Global Audit Partner Sp. z o.o. Sp. k. oferuje analizę w tym zakresie, gdzie w ramach usługi oferuje:
- dokonanie analizy struktury przychodów i kosztów oraz płatności,
- przygotowanie modelu symulacji i analizy what-if przepływów finansowych z interpretacją wyników wprowadzenia Split Payment na wybrany moment w czasie, na podstawie historycznych danych podatnika za ostatnie trzy lata,
- przygotowanie prezentacji dla zarządu lub kadry zarządzającej wyników analizy prezentowanej za pomocą systemu BI Tableau wraz z rekomendacjami, co do zastosowania stosownych mechanizmów ochronnych płynności jakie należy wdrożyć w okresie przejściowym.
Zalety rozwiazania od Hogart
- 27 lat doświadczenia
- Hogart Banking ma 27 lat!
- Z aplikacji Hogart Banking korzysta codziennie dziesiątki klientów
- konsultanci z wiedzą finansową
- sprawdzony produkt
- długa lista referencji
- integracja z wszystkimi bankami funkcjonującymi w Polsce i z wieloma za granicą
- moduł do łatwej integracji
- brak ingerencji w ERP, czy bazę danych
- przechowywanie historii przetwarzania
- pełny log procesów (audit trial)
- obsługa active directory
- wielodostęp
- wielojęzyczność
- pełna obsługa procesów
- możliwość rozbudowy
- reguły przetwarzania (możliwość rozbudowy)
- intuicyjny interfejs
- przeglądanie, sortowanie, filtrowanie
- łatwy eksport danych np. do Ms Excel
- wybór pojedynczych transakcji
- możliwość tworzenia profili płatności
- możliwość tworzenia harmonogramów
- możliwość automatyzacji
- alerty na maile
- rozwijalny kod źródłowy
- pełne wsparcie powdrożeniowe (maintanance)